Тема. Мандрівка Літературною Україною
Мандрівка Літературною Україною
Мета: узагальнити
і систематизувати знання учнів про вивчені твори шляхом проблемно-пошукових
ситуацій, вирішити і зробити певні висновки щодо актуальних питань; розвивати
навички зв’язного мовлення, мислення, навички інсценування творів; виховувати в
дітей на прикладі життя літературних героїв доброту, почуття справедливості,
порядність, любов до Батьківщини, патріотизм.
Тип уроку: урок-мандрівка
Обладнання: презентація,
роздатковий матеріал, карта подорожі, галявина добрих справ.
Мандрівка Літературною
Україною
Слово вчителя (під
музику)
Рідне
слово! Скільки в ньому чарівних звуків, материнської лагідності й доброти,
мудрості земної, закладеної ще нашими предками! Кожне слово має свій
неповторний аромат, свій колір. Як сказав про це В. Сосюра:
О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії,
мальви,жоржини!
Моря
брилі антів, це мова моя,
Це –
мова моєї Вкраїни.
Слова – мов кольорові камінці, їх недостатньо тільки
назбирати. Треба ще навчитися викладати візерунки з них, розбиратися в цій
незліченній кількості слів. А допоможе нам у цьому пізнавальна мандрівка
Літературною Україною. А щоб подорож була цікавою, візьмімо із собою твори
письменників, виконаємо найрізноманітніші завдання. Перед нами карта
подорожі, якою ми будемо рухатися у цей зимовий день. Хоч за вікном
зимова пора та уявіть літні промінчики сонця у своїх долоньках і подаруйте
своєму сусіду.
Погляньте
на фото. Який настрй і відчуття викликає?
(фотографія
створює чудовий настрій, відчуття бадьорості й радості)
62
Першим,
що до нас приходить у житті, - це слово. З колисковою материнською піснею,
тихою казкою, доброю ласкою. Світ – мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою
слова.
Екскурсоводи (ведучі діти)
1.
Жила-була казка з прадавніх часів, про які вже й стародавні книги не пам’ятають.
І тепер живе вона в народі і творчості письменників, у кіно та мультфільмах. Бо
вона – чудо із чудес!
2. Її
люблять усі, казка примушує задуматися, як ти живеш, відкладає у серці зернятка
людяності, з яких складається совість. Змушує задуматися над проблемою вибору
друзів та поведінки. Навчає бути сильними, мудрими, боротися за свої права. Ми
поринемо у казковий світ, перевтілившись у героїв. До вашої уваги перша станція «Театр живої скульптури».
Вчитель.
А з якої казки, ви, напевно, здогадалися.
Екскурсоводи (ведучі діти)
1.
Країна, де завжди поруч
Диво-казка,
Країна, мене поклич
Назад, будь ласка.
Там дитинства золоті літа
І мама зовсім молода.
2. А
зараз запрошуємо у дивосвіт Франкових казок, на яких зростало не одне
покоління. Збірка І.Франка «Коли ще звірі говорили» - то старе народне добро.
Вони виховують любов до рідного слова, дружбу,єдність, добро, справедливість,
високі моральні якості, віру в свою перемогу.
Отже, на
другій станції нас чекає зустріч із героями й подіями казки «Три міхи хитрощів»
Інсценізація казки «Три міхи хитрощів»
(Їжак, Лисичка, Господар)
63
Слово
вчителя
-У
чому ж актуальність народних та літературних казок у сучасному світі? ( у наш непростий складний час виховують доброту,
зігрівають душу, спонукають до позитивного і прекрасного, вчать прощати,
виховують ті цінності, які допомагають жити в сучасному світі…)
Добро та зло… ці два поняття йдуть пліч-о-пліч
із нашим життям.
-Що
означає слово добро? (який виражає
доброту, щирість, ласку, чуйне ставлення до людей, добрі безкорисливі вчинки,
які приносять радість не тільки іншим, а й вам)
-Що означає зло? ( що-небудь погане, недобре, нещастя, лихо, гнів,
одним словом хвороба)
Назвіть твори, які
виховують добро?
На
третій станції ми пофантазуємо, поринемо у світ «Асоціативного мислення», яке поєднаємо зі словом «Добро»
Сенсорний
твір
КОЛІР-
ВИГЛЯД-
ЗАПАХ-
СМАК-
ЗВУК –
1.
З яким кольором ви намалювали б добро?
2. У вигляді чого ви зобразили б добро? (крила,
безмежний степ, небо, море, сонце)
3. Запах має слово добро? (свіжий спечений хліб,
свіже повітря, аромат квітів)
4. Смак? (солодкий, гірко-солодкий)
5. Звук? (ніжна мелодія, трембіта, сопілка…)
64
-А
що ми повинні робити, щоб добро і в житті перемагало? (постійно робити добро в середині себе, у колі своєї
родини, оточуючих, воно повинно йти від нас самих, тоді світ стане добрішим,
ніж є зараз)
Галявина «Добрих справ»
Для
того, щоб добро і в житті перемагало, я пропоную вам подорож до однієї галявини, яку заповнимо квіточками – добрими
справами, які ви хотіли б здійснити для батьків, бабусь та дідусів, друзів, для
України, домашніх улюбленців. (учні
пишуть свої задуми)
Нехай завжди квітне наша галявина надії, ласки й добра. Для цього ми
поселимо поряд з нею сонечко з чарівними промінчиками, що йдуть від нашого
сердечка. Оберіть серед поданих промінчики з тими людськими рисами, які
допоможуть нашим добрим справам здійснитися.
Доброзичливість, щирість, милосердя, взаємодопомога,
любов, ненависть, байдужість, біль, повага, злагода, ніжність, справедливість,
злість, грубість, чесність.
Отже, проблема добра і зла, світлого і темного – одне з одвічних питань,
яке хвилює людство. Пам’ятайте завжди вислів Т.Шевченка «Раз добром зігріте серце вік не
прохолоне»
Екскурсоводи (ведучі діти)
1. Тож
помандруймо далі Літературною Україною, і нас гостинно зустрічає
Київщина – батьківщина славетної поетеси І.Жиленко. Її вірші пронизані теплими
і щасливими спогадами про дитинство, що є другим її життєдайним джерелом, яке
ніколи не замулюється, не всихає.
2. Девіз поетеси: любити землю,
людей, любити працю і ранкові гомони, в ім’я сущого на землі творити «оду
радості», «оду весні» Твори І. Жиленко порушують питання про щастя та шляхи до
нього, виховують ті цінності, які потрібно берегти в сучасному світі, бачити
красу навколо.
1. На все життя поезія закладає ніжність до
всього живого, осяє світ чарівним світлом краси і радості, і в цьому ми
переконаємося. А проведуть нас до
наступної станції наші помічники – казкові персонажі.
Слово
вчителя
65
Після зустрічі з ними ви дасте
відповідь на проблемне питання: Що треба зробити, щоб бути щасливим у
сучасному світі?
У поезіях І.Жиленко постають образи-символи.
- Діти, що ж таке символ? (у
словниках) (особливий образ,
що має багато значень)
- Дивлячись на слайд, у якій
поезії ми зустрічаємо казкового персонажа?
(«Жар-птиця»)
- Що символізує Жар-птиця? (добро, допомагає людям, символ щастя, чогось
величного, ідеального, радість, зірка, сонце)
- Що означає вислів «спіймати
жар-птицю? (стати успішним,
везучим, досягти чогось значного, відшукати щастя, чарівне перо ж-п завжди
приносить удачу, щасливу долю, кохання)
-А яка народна казка з подібною
назвою? («Казка про
Жар-птицю та Вовка»)
- Що є протиставленням добра і
світлого у вірші? (зло і темрява в
образі Гави-пави)
Щоб у нашому житті було менше чорноти, запросимо
Жар-птицю.
Жар-птиця
(метод перевтілення)
Сьогодні
я ваша гостя. А принесла вам радість, світло, теплоту, щастя, добро. Світ
навколо нас повний краси. А краса – це радість нашого життя. Людина стала
людиною тому, що побачила глибину блакитного неба, ніжну стеблинку і голубий дзвіночок
, вражена, пішла по землі, створюючи нову красу. Природа є школою добра й
краси. За легендою, я завжди несу удачу, щасливу долю і кохання.
- Діти, ви хотіли б дружити із
Жар-птицею? Що дала б вам така дружба? (принесла радість, щастя, врятувала б від зла)
- Погляньте на ілюстрацію. Про
яку поезію нагадує? («Підкова»)
- Що вона символізує? (знайти щастя)
- Що або хто є повчальним для
нас із цієї поезії? (лірична
героїня, яка вирішила повернути загублену підкову коня Д.М., бо не можна бути
щасливим за рахунок чужого добра). Така людина і в житті здатна дарувати
66
щастя оточуючим.
- А з якого ж вірша цей
казковий персонаж? («Гном у буфеті»)
- Який же зв’язок у нього
з рідним домом? (він є символом родинної реліквії, сімейного
затишку, підтримує дружні стосунки)
Отже, ми побачили, як наші
казкові герої розуміють поняття щастя та шляхи до нього
Повернемося
до нашого питання: «Що треба зробити, щоб бути щасливим у сучасному світі?» Як і наші герої, кожен розуміє його по-своєму.
(жити чесно, не заздрити, працювати на користь,
робити добро, допомагати іншим, бути дружелюбним, виключати образи, гордість,
гнів)
Уявімо перед собою квітку
щастя. А чи є вона насправді в житті? (щастя – це не квітка, його не можна зірвати, спіймати, втримати, росте
не за далеким озером, а всередині нас. Вміння спілкуватися, робити інших
щасливими, вміння жити в гармонії із собою – це той добрий грунт, на якому
виростає квітка щастя.
Пропоную вам різні шляхи, за допомогою яких люди прагнуть
бути щасливими. Назвати, на вашу думку, які є фальшивими.
Слайд
Слово вчителя
Кожна
людина прагне бути щасливою та кожен шукає свою дорогу до щастя. Який би ви не
обрали шлях, пам’ятайте:
не можна своє щастя будувати на горі іншого. Мабуть, до такого висновку і
підводить нас І.Жиленко своїми поезіями.
Екскурсоводи (ведучі діти)
1.
Щасливі ми, що народилися на такій мальовничій землі, на Україні. Тут
народилися наші прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь українського
народу, що сягає сивої давнини. Щоб зберегти дім свій – треба бути господарем,
щоб мати Україну – треба бути українцями – синами і дочками України.
67
2. Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша
– солов’їна
Люби, шануй,
оберігай
Усе, що
зветься Україна.
1.
На шостій станції нашої подорожі на нас
чекає цікаве завдання
кроссенс
про Україну
Вчитель
Поспішаємо у храм святого
слова, де нас чекає наступна станція «Створи»
- Створи власне висловлювання за поданими
ілюстраціями (2-3реченнями)
Екскурсоводи (ведучі діти)
1. Доторкнімося ніжними
і теплими руками до душі українського народу – пісні, яка зігріє наше серце.
Пісня (Чумак,
Гунько, Кулько, Колісник)
2. А
тепер уявімо, що сидимо біля Джерела Відпочинку і послухаємо Вірш «Щастя»
Щоб щасливо в світі жити,
Треба вміти мріяти й любити.
Бути добродушним, щиро усміхатись,
Твердо йти вперед, не оглядатись!
Головне не втратити запал і інтерес.
І тоді ти попадеш у чарівний світ чудес!
Може це комусь здається смішно,
Та треба виглядати як людина успішна.
Бо успішному усе завжди вдається.
68
Негатив відходить, лиш все добре додається.
Якщо оцих законів чітко будете триматись –
То гормони щастя почнуть самі вироблятись,
І буде вам везти завжди і всюди,
І підуть вам назустріч люди.
Не треба плакатись на долю,
А
треба вірити в господню волю.
Бо
життя – то є складна наука.
І
щасливим бути – то хороша штука!
Слово вчителя
Сьогодні
наша мандрівка була тимчасовою, а життя – це довга подорож. Ми повинні робити
добрі вчинки, допомагати потребуючим, сумлінно виконувати свої обов’язки перед
близькими, державою, суспільством, Господом. Це істинне щастя на Землі.
Екскурсоводи (ведучі діти)
1. Ми зрозуміли, що таке щастя, що означає бути щасливими
дітьми і мріємо про те, щоб жити сьогодні
в майбутньому під мирним небом України, і вам того побажаємо, шановні
гості.
2. І свій настрій і позитив ми хочемо передати вам, дорогі
гості.
Візьміть з собою
усмішку, бажання,
Візьміть на згадку
пісню на прощання.
І ким би не були,
То знайте лиш єдине,
Що ви є на землі –
ЛЮДИНА!
Презентація до уроку
Коментарі
Дописати коментар