В гостях у казки за творчістю І.Я.Франка

1
Розпочати нашу роботу я хочу із загадки.
(Відгадування загадки).
Ця дивна країна
Довкола – чудесна,
І все там чарівне,
Скрізь – диво - краса,
Подумайте, друзі,
Промовте, будь ласка,
Яка це країна?
Згадали це ж…(казка).                    РЕБУС

Учитель .
Сьогодні у нас незвичайний урок -
у світ казки й фантазії зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
та знову вона завітала до нас.
І що воно таке - ота казка? (діти)
Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже й стародавні книги не пам’ятають. І тепер живе вона в народі і творчості письменників, в кіно та мультфільмах. Бо вона – чудо із чудес!
Казку люблять усі, бо в ній можна почути таке, чого й на світі немає.
А ще казка примушує задуматися, як ти живеш…
Цю тему ми обговорюємо недарма напередодні великого свята, яке щорічно, традиційно відзначається 9 листопада – це День української писемності. Це свято крокує разом з багатьма українськими письменниками. Не виключенням є і казкова творчість  І.Франка. На казках письменника зростало не одне покоління. Вони виховують любов до рідного слова, такі поняття,
2
як дружба, єдність, добро, справедливість, високі моральні якості, віру в свою перемогу.

Сьогодні ми вирушимо у подорож до прекрасної країни дитинства – світу казок за творчістю І.Франка.
Адже всі ми любимо мандрувати. На уроці  ще раз зустрінемося із героями й подіями казок Франка, перегорнемо сторінки прочитаних творів, замислимось над цінностями нашого життя. Загалом на нас чекає багато цікавих завдань на зупинках мандрівки.
Казка
Ми зустрінемося в казці,
Щоб у радісну цю мить
Зрозуміти, як прекрасно
В світі білому нам жить

Повідомлення теми і завдань уроку.
(Тема уроку записана на дошці).

1. ЗУПИНКА «І.Франко – казкар.» (ПРЕЗЕНТАЦІЯ)

2. ЗУПИНКА «Вікторина «У світі казок Івана Франка»»
Зараз ми перевіримо, як ви знаєте казки І.Я. Франка.
Запитання вікторини
1.Як називається казка, в якій є такі персонажі: Марушка, Андрушка, Мінка, Хвінка, Варварка, Фінка, Сіроманка? (Ріпка).


3
2.Про яких тварин і птахів розповідав у своїх казках І.Франко (лисичка, осел, лев, рак, дрозд, журавель, ведмідь, заєць, їжак, собака, кіт, лис).

3.Якого звіра пофарбував І.Франко? З якого твору ми про це дізналися? (Лис, «Фарбований Лис»).
4.У якій казці двоє лісових мешканців змагалися у ловлі звірів для того, щоб довести один одному, хто справжній цар у лісі? («Осел і Лев»)

5.Про кого з персонажів казки «Лис і Дрозд» І.Франко сказав: «Хто хитрощами та підступом воював, той від підступу й погиб»? (Про Лиса).

6.Про що побилися об заклад Заєць та Їжак –герої однойменної казки? (Бігати наперегонки).

7.Скільки міхів хитрощів було у Лисички? (Три)

8. До кого прийшла Лисичка в гості, але так і не пообідала? (До Журавля)

9. З якої  казки сильний звір просив вибачення у маленьких пташенят?  («Королик і Ведмідь»)
Гра «Впізнай, з якої казки предмет». (фарба, горнятко, тарілочка, підкова, гніздо у дуплі). Як вони пов’язані у казці?

3. ЗУПИНКА «Відпочинку»
Що ж, мабуть, прийшла пора
Всім нам відпочити.
Хочу на фізкультхвилинку
Усіх запросити.
У країні казочок
Жив веселий Колобок.
4
Разом з ним усі звірятка
Вийшли вранці на зарядку.
Похитали головою,
Раз притупнули ногою,
Руки вгору піднесли.
Трішки ними потрясли.
Нахилились вліво, вправо,
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз.
Раз присіли, піднялись,
Головою похитали
Й працювати знов почали.

4. ЗУПИНКА «Вікторина «Де ми живемо?»»
За уривком казки визначте героїв і вкажіть, з якої казки вони до нас завітали.
1. «Побилися вони об заклад. Стала Лисичка на один скок поперед Рака, а Рак учепився їй кліщами за хвіст. Рушила Лисичка, біжить щодуху, аж курява здіймається…»
                                                                               «Лисичка і Рак».
2. «Нюхає – добра страва! Встромляє голову до горнятка –не йде голова! Пробує лапою –годі витягнути
                                                                                       «Лисичка та Журавель»

3. «Ся насмішка дуже розсердила Їжака, бо вже що як що можна йому говорити, все він знесе, але коли хто його ноги бере на кпини, то він того не може дарувати, ноги у нього таки криві.»
                                                                                                                                      «Заєць і Їжак»
4. «Ведмедеві аж мороз пішов поза шкурою від цього крику. Він як міг швидше побіг від того поганого дупла, забіг у свою яму, сів там
5
та й сидить. А малі пташата в гнізді як розкричалися, то вже кричали не вгаваючи, поки батько й мати  не прилетіли.
                                                                                    «Королик і Ведмідь»
5. «Підлетів Дрозд , сів на плече чоловікові та й дзьобає. Ой ,тату, - каже хлопець, - на вас птах сидить! Не ворушіться, я його заб’ю. Ще старий не вспів гаразд розслухати, що син каже, а хлопець як замахне паличкою – лусь батька по плечу ! Дрозд тільки фуркнув, а по хвилі сів на друге плече чоловікове. Знов розмахнувся хлопець і ще дужче влучив батька по плечу.
                                                                                          «Лис і Дрозд»
6. А видиш, - промовив гордо Осел. -  Завжди треба бути чемним, бо як наскочиш на старшого від себе, то що тоді буде? От і тепер я міг би тебе покарати на смерть, але вибачаю, бо ти се зробив з дурного розуму, а не злої волі. Йди ж тепер і шануйся на другий раз!»                                                                            «Осел і Лев»

5. ЗУПИНКА «Казкова галявина»
- Яка головна особливість казок?
(зло пропадає, а добро перемагає)
- Які висміюються людські недоліки у казках І.Франка? (жадібність, невдячність, жорстокість, грубість, хитрощі, лінощі, брехня і т.д.)
-Які ж риси характеру потрібно виховувати в собі?

- І справді, казки завжди закінчуються щасливо, зло завжди отримує поразку, добро і чесні люди винагороджуються за свої хороші вчинки. Чому так? Бо з давніх - давен люди мріяли про
6
справедливість, про щасливе життя, тому намагалися свої мрії втілити в казках.

6. ЗУПИНКА «Творча»
«Власні асоціації». Узагальнення та систематизація знань.
1.. Технологія «Асоціативний кущ».
Вчитель.
- Які почуття, поняття чи асоціації викликає у вас слово «казка»? Запишіть ці слова на пелюсточках квітки і прикріпіть на дошці біля промінців, що відходять від слова «казка».

2. На основі пам’ятки складіть вірш – сенкан «Казка».
Пам’ятка складання сенкана
1 рядок – один іменник (тема вірша).
2 рядок – два прикметники, що характеризують тему вірша.
3 рядок – три дієслова, що характеризують тему вірша.
4 рядок – фраза (речення), що характеризують тему вірша.
5 рядок – синонім до слова – теми.
Казка
Чарівна, цікава.
Веселить, захоплює, навчає.
Вчить, як на світі жить.
Чудо.

Висновок. Метод «Мікрофон»
1. Чого навчають казки? До чого спонукають?
2. Яка роль казки у житті людини?

3. Чого я навчився (навчилася), читаючи дані казки?

4. Як я змінюся після вивчення даного матеріалу? До чого буду прагнути?

























Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тема уроку . Роль української пісні в життєвій і творчій діяльності Раїси Кириченко

Тема уроку. Б.Лепкий «Цвіт щастя».Прагнення кожної людини бути щасливою